TRAXX

wie eist, bewijst!

TRAXX

TRAXX is al meer dan 18 jaar dé benchmark voor premium kwaliteit brandstoffen. TRAXX brandstoffen zijn speciaal ontwikkeld voor dieselmotoren én langdurige opslag in tankinstallaties waardoor ze zuiniger, schoner en beter zijn dan andere brandstoffen. TRAXX verhoogt het rendement van fossiele brandstof tot 100% biobrandstof en alles daar tussenin. Maar wie eist, bewijst. Daarom vindt u op deze pagina de meest relevante (praktijk)testen om de kracht van TRAXX te bewijzen.

kwaliteit maakt het verschil

De ‘normale’ brandstoffen conform de wettelijke standaarden zijn niet meer toereikend voor de behoefte van vandaag. Door de continue ontwikkeling van dieselmotoren is er sprake van een hogere gevoeligheid voor vervuiling. Motoren werken onder een steeds hoger wordende druk waardoor de marges voor afwijkingen steeds kleiner worden. Ondernemers hebben een grotere focus op het reduceren van CO2-uitstoot en andere fijnstof, al dan niet gestuurd door wetgeving. Maar ook efficiëntie in verbruik en het besparen van kosten zijn belangrijke KPI’s geworden. Naast het feilloos kunnen functioneren onder alle omstandigheden.

Een premium kwaliteit brandstof als TRAXX biedt de producteigenschappen die past bij de technologie van nu én morgen. TRAXX is het voorbeeld dat kwaliteit het verschil maakt. Alle kenmerken en voordelen van TRAXX vindt u op deze pagina

waarom TRAXX aantoonbaar zuiniger, schoner en beter is

In 18 jaar is het TRAXX additief geëvolueerd tot een 4de generatie met een sterke focus op reinigende eigenschappen en een efficiënte verbranding. TRAXX sluit naadloos aan op de eisen van moderne dieselmotoren en wensen van de milieubewuste gebruiker. Dat lukt natuurlijk niet zonder uitvoerig onderzoek te doen naar de werking van TRAXX in het laboratorium en in het praktijk. Wij presenteren 10 bewijzen die de kracht van TRAXX aantonen.

Test 1: motorvermogen (Dynometer)

Het doel van deze test was het vergelijken van het gebruik van TRAXX Diesel met Clean4Force-technologie ten opzichte van 'normale' diesel in de praktijk. De opzet was om twee John Deere 6110 R Tier IV trekkers (4 cilinders, 110 pk) met een vergelijkbaar aantal draaiuren op de teller te testen met als lading een watertank. Deze trekkers reden een testparcour bestaande uit een mix van geasfalteerde en onverharde wegen, inclusief een helling van 10%. 

Uitvoering en controle: 

  • De test werd uitgevoerd onder toezicht van onafhankelijke professionals.
  • Het verbrandstofverbruik werd berekend op basis van motorbelasting en verbruikscijfers via het 'JDLink connect' datasysteem. 
  • Het vermogen en koppel werd gemeten met een ‘PTO dynometer’ bij een officiële John Deere dealer.

Het resultaat van de test was 8% lager brandstofverbruik met TRAXX Diesel t.o.v. normale diesel volgens EN 590. Daarnaast zorgde TRAXX Diesel voor een stijging van 4,9% in vermogen en 4,8% in koppel. Alle resultaten van de test leest u hier

Test 2: emissiereductie

De doelstelling van deze test was om 2 soorten emissies te meten: 

  • CO2  =  broeikasgas  >  heeft impact op de klimaatverandering
  • PM, CO, NOx en HC  =  luchtvervuiling  >  hebben impact op de luchtkwaliteit en menselijke gezondheid

De testvoertuigen, Volvo en Mercedes-Benz EURO6 stadsbussen, werden in een periode van 3 maanden getest in het dagelijkse gebruik in het stadsverkeer. Daarnaast werden aan het begin en einde van de testperiode emissies en verbruik op een testbank gemeten. Het resultaat? 

Test 3 & 4: oxidatie stabiliteit (EN ISO 12205 & EN 15751)

Oxidatie zegt iets over hoe snel brandstof tijdens opslag 'afbreekt' ofwel verouderd. Bij de EN ISO 12205 wordt hete lucht á 95 graden door de diesel heen geblazen. Vervolgens meet men hoeveel gram gumvorming optreedt (hoe minder, hoe beter). 

Bij de EN 15751 test wordt hete lucht á 110 graden door de diesel geblazen. Vervolg wordt gemeten hoe lang het duurt voordat afbraak van de dieselmoleculen optreedt (hoe langer, hoe beter). 

De kracht van TRAXX is onderzocht met een vergelijkende test waarbij op hetzelfde tijdstip bij een tankstation diesel EN-590 en TRAXX Diesel werd getankt. Beide diesels zijn dus afkomstig uit dezelfde batch van hetzelfde depot. Het resultaat? Bij TRAXX Diesel treedt 50% minder gumvorming op dan bij normale diesel. Tevens biedt TRAXX 33% langer bescherming tegen veroudering van de brandstof.

Test 5: waterafscheidend vermogen

Door condensvorming kunnen waterdruppeltjes in de diesel terechtkomen. Water is zwaarder dan diesel, dus deze druppels zakken langzaam uit naar de bodem van de tank. Hoe sneller dit gebeurt, hoe beter. Wanneer druppels lang in de diesel blijven rondzweven, dan loop je risico dat je deze druppels met de brandstof mee in je truck of machine tankt. Met serieuze gevolgen:

  • Water smeert niet, dus dat is een risico voor de smering van de dieselpomp.
  • Water veroorzaakt corrosie in leidingwerk en aan motoronderdelen.
  • Water gaat vanaf 100ºC koken. Op dat moment gaat het enorm in volume uitzetten, met kans op explosies in de injectoren.

Kortom, waterdruppels in de diesel moet je voorkomen. Wat doet TRAXX nu? TRAXX bevat een soort van 'glijmiddel', waardoor die waterdruppels zo snel mogelijk naar de bodem uitzakken en daar een waterlaagje vormen, dan kan worden afgezogen. Op deze manier voorkomt TRAXX proactief emulsievorming met de diesel.

De waterafscheidende eigenschappen worden getest middels een 'ASTM D1094 water seperation test'. Eerst wordt er 20ml water aan het dieselmonster toegevoegd en geschud. Vervolgens wordt gemeten hoe het duurt voordat het water weer is uitgezakt. Het resultaat? Bij TRAXX Diesel duurde het maar 5 minuten voordat het water volledig was uitgezakt. Bij 'normale' diesel duurt dit meer dan 30 minuten.

Test 6: injector clean up (DW10B)

De CEC F-98-08 DW10B testmethode is één van de meest gebruikte injectortests in de automotive en brandstoffen industrie. De test is speciaal ontwikkeld om de prestaties van injectoren te meten. Er wordt gekeken hoeveel impact vervuilingen - zoals roetafzettingen uit de verbranding - hebben op het vermogen van een motor. Met andere woorden: in welke mate zorgen vervuilingen ervoor dat de inspuiting van de injector minder efficiënt wordt met een mindere verbranding en dus minder vermogen als gevolg. Er wordt gebruik gemaakt van een 2 liter commonrail dieselmotor met directe injectie, die op een testbank draait.

In de test draait de motor 32 uren op normale diesel volgens een vast patroon van vastgelegde toerentallen. Na deze 32 uur wordt overgeschakeld naar TRAXX Diesel waarna het proces wordt herhaald. Het resultaat? 

Test 7: bacteriegroei (ASTM E1259-94)

Brandstoffilters vervangen, tanks reinigen, stilstand van uw machines, motorschade, de gevolgen van bacterieproblemen kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Om deze onnodige kosten te voorkomen, bevatten TRAXX brandstoffen een unieke bacteriebestrijder. Deze voorkomt dat bacteriën groeien en vervolgens slijmslierten produceren. Deze preventieve werking is getest en goedgekeurd in de ASTM E1259-10 test, een internationale testmethode om bacteriegroei in diesel te meten. 

Er zijn veel bacteriesoorten bekend die je ruwweg kan opdelen in drie groepen: bacteriën, gisten en schimmels. In de test met normale diesel en TRAXX Diesel worden 3 bacteriesoorten toegevoegd aan de brandstof. Bovendien wordt er 500 ppm water toegevoegd en zijn de brandstofmonsters weggezet. Na 4, 7 en 11 dagen wordt met een speciale microscoop het aantal bacteriën in de brandstoffen geteld. In de test wordt gemeten hoe snel de bacteriesoorten zich vermenigvuldigen. 

Het resultaat? In de brandstofmonsters van TRAXX Diesel waren vrijwel geen waarneembare hoeveelheid micro-organismen aanwezig.

Test 8: corrosievorming (ASTM D665A)

Wanneer diesel lange tijd stilstaat in een tank, dan kan er corrosievorming oftewel “roest” optreden aan de tankwand, leidingwerk, pomponderdelen, etc. De corrosie wordt niet veroorzaakt door de diesel, wel door waterdeeltjes die in de diesel aanwezig zijn. Het zuurstof in het water gaat reageren met metalen oppervlakken en daar corrosie veroorzaken. Temperatuur en lange stilstand zijn hierbij versnellende factoren. 

Om de corrosieve eigenschappen van diesel te meten, is de ASTM D665A test ontwikkeld. Hierbij wordt een metalen staafje gedurende 24 uur ondergedompeld in een mengsel van diesel en gedestilleerd water aan 40ºC. Gedistilleerd water is zeer zuiver water. Door distillatie zijn alle anorganische zouten en veel organische stoffen verdwenen. Dat zorgt voor veel constantere resultaten van de test. Het diesel-water mengsel wordt verhit tot 40ºC om het corrosieproces te versnellen. Na 24 uur wordt het oppervlak van het metalen staafje aan de hand van een schaal beoordeeld. Het resultaat? 

Test 9: Internal Diesel Injector Deposits (DW10C)

Diesel wordt in injectoren aan temperaturen tot wel 120ºC blootgesteld. Bij dat soort temperaturen kunnen sommige FAME bestanddelen en lichte dieselfracties gaan verdampen. Deze dampen slaan neer op de injectornaald, waar ze na afkoeling een flinterdun laklaakje vormen, namelijk Internal Diesel Injector Deposits (IDID). Aangezien injectornaalden werken met spelingen van 0,002 mm, kan zo’n laklaagje al snel aanleiding geven tot haperingen van de injectornaald, met een onvolledige of trage inspuiting als gevolg.

De DW10C test bestaat uit een testmotor op een proefstand, die de lakvorming op injectoren nabootst. Er worden speciale chemicaliën aan de testbrandstof toegevoegd om de lakvorming te versnellen. Na 30 uur wordt gemeten hoeveel lak aanwezig is op de injectornaalden. Het resultaat?

Test 10: dieselnormering EN-590

Alle diesel die in Nederland verkocht wordt, moet voldoen aan de zogenaamde “EN-590 norm” (EN staat voor : Europese Norm). Deze EN-590 norm bestaat uit tabel met daarop alle chemische en technische parameters waaraan diesel moet voldoen: cetaangetal, densiteit, smerend vermogen, viscositeit, etc. 

TRAXX Diesel bestaat uit EN-590 diesel + TRAXX additief. Het additief zorgt ervoor dat de eigenschappen van de brandstof verbeterd worden zodat het maximale uit elke druppel brandstof wordt gehaald. De additieven hebben geen enkele invloed op de EN-590 specificatie bij diesel of EN-15940 specificatie bij HVO.100. TRAXX brandstoffen voldoen dus altijd aan de gestelde Europese normen (afhankelijk van de brandstof).

nog niet overtuigd?

Als onze (praktijk)testen u niet overtuigen, bekijk dan eens de referenties uit meer dan 12.000 TRAXX gebruikers in heel Nederland. Bijvoorbeeld het verhaal van Rentex Floron die inzet op C02-neutrale diesel als onderdeel van de bedrijfsvoering. Mogen wij u persoonlijk overtuigen? Neem dan contact op met onze TRAXX specialist Riemer Bouius via de onderstaande gegevens.