TRAXX HVO

onze duurzaamste brandstof

TRAXX HVO

TRAXX HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een hernieuwbare diesel op basis van afgewerkte plantaardige oliën en afval- en reststromen zoals dierlijke vetten. Het bevat vrijwel geen zwavel en onverzadigde moleculen zoals olefines (alkenen) en aromaten. Dit in combinatie met de Clean4Force technologie van TRAXX zorgt voor een efficiënte en zeer schone verbranding. Resultaat: een zeer hoge CO2-reductie tot maar liefst 90% t.o.v. fossiele diesel in zijn pure vorm.

de toegevoegde waarde van TRAXX HVO

  • Verlaagt de uitstoot van C02 tot 90%
  • Zeer lage uitstoot van lokale emissies zoals fijnstof, NOx en zwaveloxiden
  • Bevat TRAXX Clean4Force Technologie voor een nog schonere en efficiëntere verbranding
  • Zeer goede bescherming tegen bacterieproblemen
  • Is kleurloos, vrijwel geurloos en biologisch afbreekbaar
  • Voldoet aan de EN15940 norm en kan zonder aanpassing in dieselvoertuigen worden gebruikt
  • Is ISCC-EU gecertificeerd als duurzame brandstof

TRAXX HVO.7

HVO.7 is een brandstof bestaande uit 93% TRAXX Diesel en 7% HVO en mag gebruikt worden in iedere dieselmotor waarvoor de NEN-EN 590 goedkeuring geldt. HVO.7 bevat dus geen FAME zoals bij diesel B7 maar bevat HVO als biobrandstof. Lees verder

TRAXX HVO.20

Deze ideale transitiebrandstof bestaat uit HVO (20%) en TRAXX Diesel (80%). Hiermee vermindert u uw gebruik van fossiele diesel terwijl u toch aan de eisen van de EN590 dieselnorm blijft voldoen. Lees verder

TRAXX HVO.100

HVO in pure vorm. Hierdoor heeft deze brandstof in vergelijking met fossiele diesel een zeer hoge C02-reductie tot 90% t.o.v. fossiele diesel. De resterende CO2-uitstoot worden volledig gecompenseerd zodat een 100% CO2-neutrale brandstof ontstaat. Lees verder

HVO.100 of HVO.20: wat zijn de verschillen?

duurzaamheid
Wanneer HVO met diesel wordt gemengd, verkleinen de duurzaamheidsvoordelen evenredig. Zo heeft HVO.100 bijvoorbeeld een CO2-reductie van 90%, bij HVO.20 is dat een vijfde ofwel 18% en HVO.7 reduceert 6% C02-uitstoot (7% van 90%). 

fabrieksgaranties en EN590 norm
Technisch gezien is HVO.100 geschikt voor vrijwel alle moderne dieselmotoren. Echter niet alle dieselmotoren zijn ook formeel door de fabrikanten vrijgegeven voor HVO/EN15940 diesel. Vraag dus voor je overstapt na hoe dit voor de desbetreffende motoren zit. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Bij HVO.20 en HVO.7 liggen de kaarten anders. Omdat HVO.20 voor 80% en HVO.7 voor 93% uit reguliere diesel bestaat, voldoet deze brandstoffen wel aan de EN590 norm voor dieselbrandstof. Je kunt dus in alle dieselvoertuigen HVO.20 en HVO.7 tanken zonder zorgen over garanties.

prijs
HVO.20 en HVO.7 zijn enkele centen duurder dan reguliere diesel. De prijs voor HVO.100 ligt hoger. Ook belangrijk: de prijsvorming van HVO is niet gekoppeld aan die van diesel. De onderlinge verschillen zullen soms kleiner, maar op andere momenten ook groter worden. Dat is lastig om te voorspellen maar wel belangrijk om rekening mee te houden bij de kostprijsberekening van werkzaamheden. 

winterbeveiliging
HVO.100 heeft een zeer goede wintervastheid en bevriest pas bij temperaturen ruim onder -20 graden Celsius. Bij HVO.20 en HVO.7 ligt dit hoger (lees: minder lage temperaturen), maar nog steeds ruim voldoende voor de Nederlandse winters. Natuurlijk blijft ook met HVO nog steeds aan te raden om in de winterperiode extra maatregelen te nemen ter bescherming van machines.