Wintertips om klachten met diesel te voorkomen tijdens de koude periode

Wintertips om klachten met diesel te voorkomen tijdens de koude periode

De koude periode is aangebroken, door de lage buitentemperaturen kunnen er tijdens een koude periode problemen ontstaan met verstopte brandstoffilters. Met onderstaande tips kunt u klachten voorkomen!

Hoe kunnen klachten met diesel ontstaan?

Elementen in diesel hebben de eigenschap om bij lage temperaturen te kristalliseren (bevriezen). Diesel is een mengsel van diverse stoffen, waardoor het niet op één temperatuur bevriest. Diesel begint eerst te vlokken (Cloud Point), naarmate de diesel verder afkoelt ontstaan er meer vlokken en tot slot bevriest het (CFPP). Hierdoor raakt de brandstoffilter verzadigd en verstopt.

De volgende wintertips kunnen klachten met diesel tijdens de koude periode voorkomen:

Gebruik uitsluitend winterdiesel

Winterdiesel heeft meestal een vorstbeveiliging tot -20/-24 °C en is beschikbaar vanaf half november tot en met begin maart. In de overgangsperiode is een intermediate kwaliteit beschikbaar van begin oktober tot midden november en van begin maart tot midden april. Intermediate kwaliteit bevat meestal een vorstbeveiliging tot -10/-12 °C.

Heeft u nog voldoende (zomer) diesel in de tank? Dan is het verstandig om een zogenoemde frost free additief toe te voegen aan uw diesel. Dit is echter alleen zinvol al de temperatuur enkele graden boven nul is én het additief goed gemengd wordt met de diesel.

Heeft u nog voldoende (zomer) diesel in de tank? Dan is het verstandig om een zogenoemde frost free additief toe te voegen aan uw diesel. Dit is echter alleen zinvol al de temperatuur enkele graden boven nul is én het additief goed gemengd wordt met de diesel.

Gebruik de juiste filters voor uw thuistankinstallatie

Diverse tanks en machines bevatten een brandstoffilter dat in geval van vorst verstopt kan raken. Het is dus belangrijk om deze filters op tijd te controleren en eventueel te vervangen. Daarnaast is het belangrijk om de juiste filters te gebruiken. Bijvoorbeeld een Hydrosorb filter is veel gevoeliger voor het bio-component in de brandstof en daardoor kan bij lage temperaturen de filter sneller verstoppen. Soms kan een filtratiefilter beter van toepassing zijn. 

U kunt eventueel ook de filter inpakken met een isolatiedoek om deze te beschermen tegen weersinvloeden. Zorg  voor de zekerheid dat u een extra filter op voorraad heeft. 

Isoleer uw opslagtank

Bescherm uw bovengrondse tank tegen de vrieskou en koude wind. Pak alle vitale onderdelen die aan de koude worden blootgesteld in met bijvoorbeeld isolerende doeken. U hoeft natuurlijk niet uw hele tank in te pakken. Kleine hoeveelheden vloeistof bevriezen sneller dan grote volumes. Isoleer daarom met name die plaatsen waar weinig diesel blijft staan, zoals leidingwerk en filters.

Zorg voor beschutting van uw wagenpark

Plaats uw trucks, machines en voertuigen maar ook mobiele brandstofcontainers indien mogelijk 's nachts in een loods of uit de wind, bijvoorbeeld tegen een gebouw aan. Een harde, koude wind kan plaatselijk de temperatuur met wel vijf graden verlagen. 

Controleer regelmatig op water

Controleer ook regelmatig op water in de opslagtank en in de dieseltank van uw trucks, machines en voertuigen. Slump Oil kan dit voor u uit handen nemen of u kunt zelf met een vacuümpompje een brandstofmonster nemen van de bodem van de tank en dit visueel controleren. Verwijder aanwezig water steeds uit de tank. 

Een monster via de afleverpomp is normaliter niet afkomstig van de bodem en derhalve ongeschikt om een juiste controle mee uit te voeren. 

Let op het brandstofpeil

Laat het brandstofpeil in uw opslagtank niet teveel zakken en tank uw truck, machines en voertuigen elke avond volledig af. Hoe voller de dieseltanks, hoe minder ruimte er overblijft voor condensvorming. Zo beperkt u de kans dat condenswater in de diesel terechtkomt. Water bevriest al bij enkele graden onder nul. 

Hou de diesel in beweging 

Hoe meer uw brandstof 'beweegt', des te kleiner de kans op bevriezen. Tankt u vaak en krijgt u regelmatig nieuwe brandstof geleverd? Dan is de kans op winterproblemen aanzienlijk kleiner. 

Meng geen petroleum bij

Om bevriezing van de diesel tegen te gaan, werd vroeger vaak petroleum bijgemend. Dit heeft echter wel nadelen: 

  • Het vlampunt wordt lager wat potentieel een veiligheidsrisico kan inhouden. 
  • Door petroleum zal de smerende werking van de diesel verminderen. De kans is groot dat dit tot slijtage aan de brandstofpomp zal leiden. 

Met name commonrail motoren kunnen schade ondervinden van petroleum. Daarom raden wij u aan om eerst uw wagen en/of machineleverancier(s) te raadplegen. 

Contact

Heeft u nog vragen over bovenstaande informatie of heeft u nog meer informatie nodig? Dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen op telefoonnummer: 0513 - 65 70 10.