Tegenwoordig wordt er bijna geen auto, vrachtwagen, landbouw- of grondverzetmachine geproduceerd die niet is voorzien van een SCR-katalysator (Selective Catalystic Reduction) met AdBlue om te voldoen aan emissievoorschriften. AdBlue is een uiterst zuiver mengsel van gedemineraliseerd water en ureum dat door vele motorfabrikanten wordt gebruikt voor het reduceren van stikstofoxiden (NOx) in uitlaatgassen. Wanneer AdBlue wordt ingespoten in de SCR-katalysator, dan worden de giftige stikstofoxiden omgezet in stikstof (N2) en waterdamp (H2O), wat beide onschadelijk is voor het milieu.
AdBlue: de standaard in de markt
Het gebruik van AdBlue beperkt de negatieve impact van de verbranding van brandstof op het milieu, hierdoor is AdBlue de standaard geworden in de markt. Dat betekent dat elke ondernemer op den duur te maken zal krijgen met het gebruik van AdBlue. Maar wist u dat AdBlue in verschillende kwaliteiten beschikbaar is? De 'gewone' AdBlue en een premium kwaliteit waar extra additieven zorgen voor verbeterde eigenschappen. Een premium kwaliteit AdBlue voorkomt bijvoorbeeld een veelvoorkomend probleem met kristallisatie van AdBlue, wat kan leiden tot storingen en soms zelfs tot stilstand.
Kristallisatie door lage bedrijfstemperaturen
In de praktijk blijkt dat AdBlue in bepaalde omstandigheden gaat kristalliseren in de SCR-katalysator. Dit gebeurt met name wanneer de temperatuur in de katalysator niet hoog genoeg is of te hoog wordt. Dit komt regelmatig voor bij machines die vaak slechts korte tijd draaien (15-30 min), korte ritten rijden, licht beladen zijn en veel stationair lopen. Zoals bijvoorbeeld bij landbouwtractoren in de veehouderij, bepaalde wheelloaders, veegmachines, vuilniswagens, etc.
AdBlue wordt vlak voor de uitlaatpijp ingespoten waar er hydrolyse (splitsing van een chemische verbinding onder opname van water) plaatsvindt. Hierbij wordt AdBlue gescheiden in water (H20) en Ureum (NH2)2CO). De hydrolyse vindt plaats door de hoge temperaturen in de uitlaat, hierbij verbrand het water en de ureumdelen tot ammoniak (NH3) en koolstofdioxide (C02). De gevormde ammoniak reageert uiteindelijk in de katalysator met de gevormde stikstofdioxide (NO en NO2). Uit deze reactie ontstaat stikstof (N2) en waterdamp (H20). Deze stoffen zijn niet schadelijk voor mens of milieu.
De kern van het proces is een hoge temperatuur om de hydrolyse te activeren en chemische reacties te realiseren. Bij (structurele) te lage bedrijfstemperaturen functioneert de AdBlue onvoldoende en kan kristalliseren (bloemkoolvorming). Door het kristalliseren van de AdBlue raakt de SCR-katalysator verstopt, met vermogensverlies en storingen tot gevolg.
Deze problemen kunnen voorkomen worden met een premium kwaliteit AdBlue, namelijk AdBlue Effinox en AdBlue Optispray. Een ureum oplossing (32,5%) met een speciale toevoeging om de kristallisatie van AdBlue en afzettingen in de SCR-katalysator te voorkomen. Daarnaast vervult het de primaire taak om de giftige stikstofoxiden om te zetten naar niet schadelijke stoffen.
Kenmerken premium AdBlue
- Bevat additieven voor betere producteigenschappen.
- Voorkomt vermogensverlies en onderhoudskosten t.g.v. kristalvorming in de SCR-katalysator.
- Kan zonder aanpassingen worden gebruikt als alternatief voor 'gewone' AdBlue.
- Heeft een hogere aanschafprijs maar voorkomt onderhoudskosten op de lange termijn.
Wilt u meer weten over premium kwaliteit AdBlue? Neem gerust contact met ons op via 0513 - 65 70 10 of per e-mail aan info@slumpoil.nl.