VLI Transport rijdt CO2-neutraal en emissie-arm met TRAXX HVO.100

VLI Transport rijdt CO2-neutraal en emissie-arm met TRAXX HVO.100

Als belangrijke transporteur voor DPD ligt de focus voor VLI Transport niet alleen maar op snelheid en efficiëntie. De focus ligt ook op duurzamer ondernemen om, in samenwerking met DPD, de gezamenlijke duurzaamheidambities te behalen. De oplossing om op korte termijn 89% C02-uitstoot te besparen is gevonden in de brandstof HVO.100. En de restuitstoot van 11%? Die wordt volledig gecompenseerd middels de TRAXX toevoeging. Deze zorgt ervoor dat de restuitstoot wordt geïnvesteerd in wereldwijde klimaatprojecten. 

Deze duurzame energieprojecten leveren een gegarandeerde en gecertificeerde CO2-reductie op. Dus de uitstoot die lokaal plaatsvindt wordt elders in de wereld gecompenseerd omdat hier nou eenmaal het snelst C02-reductie gerealiseerd kan worden. Een C02-neutrale en emissie-arme brandstof dus.

Door de inzet van TRAXX HVO.100 ten opzichte van ‘gewone’ diesel gaat VLI Transport 737.000 kg C02-uitstoot per jaar reduceren en 78.500 kg C02-uitstoot per jaar compenseren. 

Impact met fossielvrije brandstof

VLI Transport reedt met hun wagenpark op diesel EN-590. Pyter Nauta van VLI Transport: ‘DPD wilde graag samen met ons als transporteur een grote stap vooruit maken en onze uitstoot fors verminderen. In overleg met onze leverancier Slump Oil kwam de brandstof TRAXX HVO.100 naar voren als beste keus. Niet alleen omdat het een fossielvrije brandstof is maar ook omdat de restuitstoot gecompenseerd wordt.’

Het behalen van de duurzaamheidambities samen met DPD vindt VLI Transport belangrijk vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel naar natuur en maatschappij. Pyter vult aan: ‘Naast het eigen belang dat wij hebben voor een duurzamere wereld, vinden wij het ook een voordeel dat de luchtkwaliteit in de werkomgeving verbetert. De uitstoot bij de uitlaat is immers veel lager dan normale diesel. Dit geeft direct voordeel voor de gezondheid van onze klanten en chauffeurs.’ 

C02-reductie + C02-compensatie = C02-neutraal

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) is een biobrandstof die wordt gemaakt uit biomassa; plantaardig materiaal (bijvoorbeeld koolzaad, suikerriet, maïs of graan) of afvalstromen (zoals frituurvet of dierlijke vetten). Bij verbranding hiervan komt nog steeds CO2 vrij maar een stuk minder. Bovendien is er een significant mindere uitstoot van fijnstof, roet en stikstof. Dus ook voor de lokale luchtkwaliteit biedt fossielvrije brandstof veel voordeel.

Het zwaartepunt van de besparing van C02-uitstoot zit in de verbranding van de brandstof. Hier treedt een besparing van 99% op (Tank-to-Wheel). Hoewel de keten van HVO.100 wordt ingericht volgens de visie van maximale duurzaamheid, kan de productie van HVO.100 nog niet profiteren van de schaalgrootte van fossiele diesel. Omdat HVO.100 opkomend is kost het productieproces nog relatief veel energie waardoor de totale C02-besparing van Well-to-Wheel wordt gematigd tot 89%. 

Zakelijk succes

Dat de keuze voor fossielvrije brandstof ook beïnvloed wordt door het werk dat wordt gedaan voor DPD vindt Pyter logisch: ‘Als transporteur voor DPD worden er ook eisen gesteld aan onze C02-footprint. Om samen met DPD een duurzame samenwerking te behouden is het belangrijk om hier stappen in te blijven maken. Dat wij samen duurzaamheidambities kunnen verenigen met DPD is alleen maar mooi.’ 

De meerprijs van TRAXX HVO.100 kan VLI Transport door deze duurzaamheidambities rechtvaardigen. Pyter: ‘Voor de DPD gaan wij ongeveer 850.000 C02-neutrale kilometers per jaar rijden. Met fossielvrije brandstof stijgt de kostprijs per kilometer maar de impact voor het milieu én onze opdrachtgever is veel groter!’

Slump Oil is de exclusieve leverancier van TRAXX HVO.100 in de regio Noord Nederland. Kijk voor meer informatie op https://www.slumpoil.nl/brandstoffen/hvo