Transport | Hoe ga je zo duurzaam en efficiënt mogelijk om met je brandstof?

Transport | Hoe ga je zo duurzaam en efficiënt mogelijk om met je brandstof?

Hoe ga je zo duurzaam en efficiënt mogelijk om met je brandstof? Die vraag kan een behoorlijke puzzel opleveren bij transportbedrijven. Als specialist in de transportsector begrijpt Walter de Jong als geen ander hoeveel factoren er achter de schermen meespelen. “Het belang van de klant staat altijd voorop.”

De Jong werkt sinds 2004 als accountmanager voor Slump On en stort zich de afgelopen jaren vol op de transportsector. Gesprekken met klanten draaien daar vaak om één belangrijke vraag: hoe ziet de groene agenda eruit richting 2035? Het doel is om de CO2-uitstoot voor zwaarder wegverkeer in 2035 met 65% te reduceren. Vanaf dat jaar moeten alle nieuwe vrachtwagens emissievrij rijden. “Op dat vlak zijn er zeker nog stappen te zetten”, vertelt De Jong. “In de praktijk is het nu vaak nog niet haalbaar om volledig op elektriciteit over te gaan.”

Het startpunt is om samen met de klant de gewenste reductiedoelstellingen in kaart te brengen. “We maken dan samen een plan van aanpak. Wil je de focus leggen op CO2, NOx of zijn er nog andere uitstootfactoren? Vervolgens maken we een inventarisatie van trucks, tractoren, machines of het wagenpark. Dat stemmen we dan af richting de juiste duurzame energiedragers.”

‘CO2-reductie is een soort reis’

Dat proces wordt nauwkeurig begeleid en gemonitord richting het einddoel, vertelt de transport-specialist. “CO2-reductie is een soort reis die mensen moeten maken. Feit is dat ondernemers een enorme kostenverhoging voor de kiezen gaan krijgen, in verband met accijns, vrachtwagenheffingen en emissierechten. Je ziet dus dat er druk wordt gezocht naar het omslagpunt van fossiel naar met name elektriciteit. Vaak lukt dat nog niet meteen en/of volledig. We kijken dus samen hoe je stap voor stap dichter bij je doelstelling kunt komen.”

De Jong vertelt over TRAXX HVO.100, een revolutionaire diesel op basis van natuurlijke bronnen. “Dat is ons paradepaardje. Maar je kunt er niet vanuit gaan dat elk bedrijf daar direct al z’n trucks op laat rijden. Het gaat dus om maatwerk. Als je bijvoorbeeld een thuistank hebt, kun je de reguliere diesel vermengen met HVO.100. Die producten zijn uitwisselbaar. Zo hoef je dus niet meteen volledig over te stappen met een heel wagenpark.”

Een thuistank is niet per se een vereiste om stappen richting de toekomst te kunnen zetten.” In Europa groeit het aantal locaties waar HVO.100 verkrijgbaar is en waar onze tankpas wordt geaccepteerd”, zegt De Jong. “Op basis van duurzaamheidswensen, rijroutes en voordeligste prijzen maken we een tankadvies voor onze klant. Op deze manier zorgen we dus dat je heel efficiënt rijdt, voor alle landen in Europa.”

Walter de Jong vertelt over de transport sector

Biofuel Swap

“HVO.100 is  echter nog niet overal beschikbaar in Europa”, bekent Walter, “daardoor moeten transportbedrijven soms op fossiele brandstoffen rijden." Dit kan tot uitdagingen leiden, daarom is Biofuel Swap – een GoodFuels product - ontwikkeld.

Het werkt als volgt: “De klant bepaalt samen met ons hoeveel HVO.100 er nodig is. In plaats van deze HVO.100 zelf te gebruiken, wordt de hoeveelheid toegevoegd aan het Nederlandse brandstoffen weggennet en wordt het verkocht als reguliere diesel.”

De integriteit van dit systeem wordt gewaarbord door strenge controles die worden uitgevoerd door een externe auditor. Deze audits bevestigen dat HVO op de juiste manier is toegevoegd aan het Nederlandse brandstoffen wegennet, dat de emissiereducties juist worden toegewezen en dat er geen dubbeltelling plaatsvindt. Na afloop ontvangt de klant een geverifieerd certificaat waarmee de CO₂-reductie binnen de eigen organisatie kan worden toegepast.

De Jong: “Biofuel Swap is een mooie oplossing voor bedrijven die graag aan verschillende behoeftes van klanten willen voldoen of vol willen inzetten op verduurzaming."

Een blik op de toekomst

“De welwillendheid bij transportbedrijven is er absoluut”, zegt De Jong. “Ze willen graag investeren in elektrificatie, maar vaak is dat nog aan een maximum gelinkt omdat er simpelweg niet genoeg stroom is. Dat is waar HVO.100 zo’n mooie uitkomst biedt.”

Hoe lastig de energietransitie ook kan zijn, transportbedrijven staan er niet alleen voor. “Iedereen is op zoek naar het omslagpunt”, zegt De Jong. “Stapsgewijs gaat dat vaak het beste. In ons advies zijn we persoonlijk, specialistisch, realistisch en vooral ook verantwoord. We zullen nooit iets adviseren dat onnodig is. Hoe dat dan precies vorm moet krijgen? Daar gaan we graag met je over in gesprek."

Walter de Jong specialist Transport