'Mischa Vredeveld aan het woord: ‘Ik geloof niet meer alleen in de vrachtwagen’

'Mischa Vredeveld aan het woord: ‘Ik geloof niet meer alleen in de vrachtwagen’

Vredeveld Group is één van de oudste en grootste internationaal opererende logistieke dienstverleners van ons land. Algemeen directeur Mischa Vredeveld zette zes jaar geleden een volledig nieuwe koers in. ‘Mijn visie staat haaks op wat wij tachtig jaar lang hebben gedaan.’

De historie gaat dan weliswaar terug tot 1937, de directie van het familiebedrijf Vredeveld Group heeft de blik vooral gericht op de toekomst. Volgens Mischa Vredeveld, de vierde generatie aan het bedrijfsroer, gaat het tegenwoordig veel verder dan alleen maar goederen transporteren van A naar B. En na al die jaren is loyaliteit nog steeds even belangrijk. Zo was de buurman, kalkzandsteenfabrikant Calduran, de eerste klant van de onderneming en zelfs vandaag de dag, is de nauwe band er nog steeds. ‘Voor hen schafte mijn overgrootvader de eerste vrachtauto aan. Dat was in de tijd dat het lossen nog met de hand gebeurde. Er kwam elke paar maanden wel een nieuwe auto bij’, aldus de algemeen directeur. 

'Wij noemen een vrachtauto gekscherend wel eens een gokkast op wielen'

Mischa Vredeveld liep werkelijk het hele bedrijf door en deed in alle lagen kennis op. Hij begon als autowasser en werkte een blauwe maandag in de garage als monteur. Zijn talenten lagen meer in de commerciële hoek en dus belandde hij op de planningsafdeling. Sinds 2015 maakt Mischa samen met zijn neef, deel uit van de Vredeveld Group-directie. ‘Om maar gelijk de deur in huis te vallen, ik heb een nogal afwijkende visie op logistiek’, stelt hij. ‘Feitelijk staat mijn visie haaks op wat wij tachtig jaar lang hebben gedaan. Ik geloof namelijk niet meer in de vrachtwagen of in sec vervoer van A naar B. Waar ik wel in geloof? In de totale logistieke ontzorging. Kijk, jarenlang zagen wij de vrachtauto als onze core business, dat is alleen wel een ding waar van alles mis mee kan gaan. Wij noemen een vrachtauto dan ook gekscherend wel eens een gokkast op wielen. Voor iedere truck zijn er enorme investeringen vereist; de truck zelf, de oplegger, de kraan, het onderhoud en de chauffeur. Je bent zomaar 350.000 euro per combinatie kwijt en dan heb je nog geen meter gereden. Want ja, de brandstof bedraagt ook nog eens minimaal vijfendertig procent van onze totale kostprijs.’ 

Lees hier het hele artikel van het Financieel Dagblad.