De meest duurzame en schone brandstof van dit moment is HVO (Hydrotreated Vegetable Oil). HVO is beschikbaar in pure vorm (TRAXX HVO.100) en in gemengde vorm (bijvoorbeeld TRAXX HVO.20, wat bestaat uit 20% HVO en 80% diesel). Maar hoe kies je nou de meest geschikte variant? Wij helpen je graag bij deze keuze en leggen de verschillen uit.
Duurzaamheid
HVO is het meest duurzame dieselsoort van dit moment: volledig fossielvrij, hernieuwbaar, reduceert CO2 en stoot ook veel minder fijnstof, roet en stikstof uit. Bij HVO.100 zijn deze duurzaamheidsvoordelen uiteraard het grootst. Wanneer HVO met diesel wordt gemengd, verkleinen de duurzaamheidsvoordelen evenredig. Zo heeft HVO.100 bijvoorbeeld een CO2-reductie van 89%, bij HVO.20 is dat een vijfde ofwel 18%.
Fabrieksgaranties en EN590 norm
De productkenmerken van HVO diesel zijn vastgelegd in de nieuwe EN15940 norm voor paraffinische dieselbrandstof. Deze leunt heel erg aan tegen, maar wijkt op enkel punten af van de EN590 norm voor reguliere diesel. Technisch gezien is HVO.100 geschikt voor vrijwel alle moderne dieselmotoren. Echter niet alle dieselmotoren zijn ook formeel door de fabrikanten vrijgegeven voor HVO/EN15940 diesel. Dit komt omdat deze testen enorm tijdrovend en duur zijn. In dit geval moet je dus een afweging maken tussen techniek, voordelen en garantiebepalingen. Vraag dus voor je overstapt bij de machinefabrikant na hoe dit voor de desbetreffende motoren zit, of overleg met de LMB. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Bij HVO.20 liggen de kaarten anders. Omdat HVO.20 voor 80% uit reguliere diesel bestaat, voldoet het wel aan de EN590 norm voor dieselbrandstof. Je kunt dus in alle dieselvoertuigen HVO.20 tanken zonder zorgen over garanties.
Prijs
In de basis is HVO duurder dan reguliere dieselbrandstof. HVO.20 is enkele centen duurder dan reguliere diesel. De prijs voor HVO.100 ligt nog een stuk hoger. Ook belangrijk: de prijsvorming van HVO is niet gekoppeld aan die van diesel. De onderlinge verschillen zullen soms kleiner, maar op andere momenten ook groter worden. Dat is lastig om te voorspellen maar wel belangrijk om rekening mee te houden bij de kostprijsberekening van werkzaamheden.
Winterbeveiliging
Vloeistoffen bevriezen tijdens een winter met strenge vorst, ook brandstoffen. HVO100 heeft een zeer goede wintervastheid en bevriest pas bij temperaturen ruim onder -20 graden Celsius. Bij HVO.20 ligt dit hoger (lees: minder lage temperaturen), maar nog steeds ruim voldoende voor de Nederlandse winters. Natuurlijk blijft ook met HVO nog steeds aan te raden om in de winterperiode extra maatregelen te nemen ter bescherming van machines.
Meer weten over HVO diesel? Neem dan gerust contact met ons op!