BP-partners onderzoeken John Deere trekkers: minder kosten en C02-uitstoot door premium diesel

BP-partners onderzoeken John Deere trekkers: minder kosten en C02-uitstoot door premium diesel

De brandstofbesparende werking van premium diesel ten opzichte van ‘standaard diesel’, diesel die alleen voldoet aan de NEN-EN 590 standaard, is al vele malen aangetoond in laboratoriumtesten, testbankmetingen én in real-life praktijkomstandigheden. Een mooi voorbeeld daarvan is de nieuwe praktijktest die onlangs met 2 John Deere landbouwtrekkers werd uitgevoerd. Na 160 uur werd met de premium diesel TRAXX een vermogensstijging van 4,9%, een koppeltoename van 4,8% én een brandstofbesparing van 6,8% gemeten.

Opzet van de praktijktest

Moderne dieselmotoren stellen strenge eisen aan de brandstof om tot hun maximale rendement te komen. Het doel van de test was om het effect van een premium diesel op een moderne dieselmotor van een trekker te testen. Hiervoor werd op een afgesloten terrein een testparcours uitgestippeld van geasfalteerde en onverharde wegen, inclusief een heuvel met een hellingsgraad van 10%. Als testvoertuigen werden 2 John Deere 6110R trekkers met 110 pk Tier IV motor geselecteerd. Beide trekkers hadden reeds een vergelijkbaar aantal draaiuren op de teller en werden voorzien van identieke aanhangwagens met watertanks.

Testparcours en dynometer

De testprocedure bestond uit 2 delen. Allereerst werd 60 uur over het testparcours afgelegd met standaard NEN-EN 590 diesel. Na afloop van deze 60 uur werd het brandstofverbruik berekend op basis van motorbelasting- en verbruikscijfers uit het “JDLink connect” datasysteem van de trekkers. Ook werd toen een eerste keer het motorvermogen en -koppel gemeten. Dit gebeurde met een PTO dynometer bij een officiële John Deere dealer.
 

Daarna begon deel 2 van de testprocedure: weer 100 uur over hetzelfde testparcours, maar deze keer met TRAXX Diesel in de tank. Tijdens deze 100 uur kregen de premium brandstof de gelegenheid om het opgebouwde vervuilingen te verwijderen en de inspuiting te optimaliseren. Aan het einde werd opnieuw het brandstofverbruik berekend en het vermogen en koppel gemeten.

Resultaten premium diesel t.o.v. standaard diesel:

Na afloop van de 160 uur durende test werden de NEN-EN 590 diesel gegevens met die van TRAXX Diesel vergeleken. De resultaten liegen er niet om:
+ 4,9% meer vermogen
+ 4,8% meer koppel
- 8% brandstofverbruik per uur
+ 6,8% meer efficiëntie gemeten als ton per km*

* Ton per kilometer efficiëntie is een waarde die aangeeft hoeveel brandstof nodig is om een bepaalde lading van punt A naar punt B te brengen. Dit wordt berekend op basis van 1) gewicht van de lading 2) brandstofverbruik en 3) afgelegde afstand.

Conclusie van de praktijktest

De praktijktest laat een duidelijk verschil zien in brandstofbesparing, toename van koppel en vermogen en emissiereductie door het gebruik van een premium kwaliteit diesel. Een keuze voor TRAXX Diesel resulteert dus in kostenbesparing en minder impact op het milieu.

Zo resulteert een brandstofbesparing van gemiddelde 3,9% in een kostenbesparing van € 615,- als u per jaar 15.000 liter diesel verbruikt en uitgaande van een dieselprijs van € 1,05 per liter. Deze besparing rechtvaardigt dus ruim een extra investering in een premium kwaliteit brandstof, naast het verlagen van uw impact op het milieu.

Een energie-efficiënt aanbod voor A-ware melkveehouders
Speciaal voor Royal A-ware melkveehouders bieden de officiële BP-partners Slump Oil, Dalhuisen Olie, Schouten Olie en Van Kessel Olie aantrekkelijke condities voor TRAXX brandstoffen op uw thuistankinstallatie of onderweg via de BP PLUS Tankpas. Deze partners kunnen u adviseren over het juiste type brandstof en reiken hulpmiddelen aan voor meer inzicht in het brandstofverbruik, bijvoorbeeld door een inhoudsmeetsysteem. Via de onderstaande knop vraagt u gemakkelijk een maat gemaakte besparingsberekening aan voor ons energie-efficiënte aanbod!

Meer informatie over TRAXX brandstoffen vindt u op onze website of via de website van TRAXX. U kunt ook contact op met onze accountmanager Vincent Krone via 06-45010787 of per e-mail aan vkrone@slumpoil.nl. 

TRAXX is niet gelieerd aan BP Europa SE – BP Nederland