André Atema aan het woord: 'Gesprekken gaan steeds vaker over CO2-reductie’

André Atema aan het woord: 'Gesprekken gaan steeds vaker over CO2-reductie’

André Atema is wagenparkbeheerder en schadecoördinator bij het in Heerenveen gevestigde Van der Werff Logistics. Het bedrijf is al sinds 1996 klant bij bp en Slump On en heeft de vergroeningstransitie inmiddels ingezet. ‘Ook onze opdrachtgevers stellen ons steeds vaker de vraag of we kunnen meedenken in de CO2-reductie.’

Met paard en wagen werd in 1916 het fundament gelegd van Van der Werff Logistics. De onderneming werd opgericht door Jouke van der Werff, een Friese boerenzoon die melk, bieten en stro vervoerde. In 2009 nam de vierde generatie het bedrijf over in de persoon van Theo van der Werff, samen met collega Arjen Tulner. Het duo vormt het huidige directieteam. In de loop der jaren nam Van der Werff Logistics verscheidene (transport)bedrijven over waardoor de onderneming vandaag de dag circa 250 vrachtwagens heeft rondrijden. De focus is sterk gericht op het transport van zendingen met afwijkende maten, hoofdzakelijk in de bouw-, industrie- en landbouwsector.
 

Wy doche it gewoan

André Atema vertelt: ‘De onderdelen dedicated vervoer, groupage afwijkende maten, volumevervoer en open- en kraantransport zijn de grootste specialismen. Een heel groot deel van de vracht wordt door ons zelf gelost met een grote vloot meeneemheftrucks. Wij hebben twee hoofdvestigingen, één in Heerenveen en één in Waalwijk en in totaal twaalf standplaatsen door het hele land. Vanuit dit netwerk verzorgen we de logistieke dienstverlening in de Benelux en Duitsland. We zijn een nuchter no nonsensebedrijf. Wij zeuren niet en komen altijd onze beloftes na, of op zijn Fries: Wy doche it gewoan.’

Aangezien de Van der Werff-directie de blik te allen tijde heeft gericht op de toekomst, komt de energietransitie niet uit de lucht vallen. Net zoals veel andere vervoerders zijn ook zij bezig met het vervoer van morgen. ‘Sterker nog,’ zegt Atema stellig: ‘onze eerste elektrische truck is inmiddels besteld en wordt dit jaar geleverd.’

Lees hier het hele artikel van het Financieel Dagblad.